Kdy jste se naposledy zastavili a zamysleli se nad svou prací nebo třeba nad tím, jak se ve škole učí vaše děti? V Libchavách to jde samo – inspirativní prostředí uprostřed přírody je doslova stvořené na objevování sebe sama a nových cest. Zdeněk Štěpánek, zakladatel Koučink akademie, vytvořil unikátní prostor, ve kterém vzdělává manažery, vychovává profesionální kouče, mění české školy k lepšímu a pomáhá všem, kteří hledají cestu ke změně. Vítejte v Akademii Libchavy.
Vzdělávací programy Koučink akademie vám asi nebudou připomínat školení, která znáte z práce. Hlavními metodami jsou koučování a mentorink a cílem změna myšlení a jednání. „Chceme se zde dlouhodobě zabývat transformací člověka ve smyslu jeho rozvoje a posunu, proto se soustředíme na rozvojové programy. Přicházejí k nám lidé úspěšní a vzdělaní, kteří se chtějí dál posouvat. Tím je naše klientela odlišná od jiných center. Setkávají se tu lidé, kteří mají velký vliv na další rozvoj naší společnosti. Zde se násobí jejich chuť se zapojit a vědomě se rozvíjet,“ říká kouč Zdeněk Štěpánek.
Koučovat se ale nemusí jen ředitelé velkých firem. Projekt „Školy v zemi Komenského“ (www.skolyvzemikomenskeho.cz) učí české pedagogy jinému přístupu, než na který jsou naše děti zvyklé. Motivace, zpětná vazba, rozvoj osobnosti a podpora individuálních předností - to jsou hlavní pilíře koučovacího přístupu v pedagogice.
A jak to vypadá v praxi? Představte si, že jste žákem ve škole. Do třídy vejde učitel, pozdraví vás a zajímá ho, jak se máte. V hodinách se nezkouší ani se nepíšou písemky, přesto vy i učitel víte, co umíte a v čem potřebujete zabrat. Hodnotíte se především sám: „Co jsem udělal dobře? Co bych nyní udělal jinak? V čem jsem byl výborný?“ Nikdo vás za chybu netrestá, a tak se nebojíte svobodně vyjadřovat a vytvářet si vlastní názor. Cítíte se dobře, protože vašim učitelům i rodičům jde o váš osobní rozvoj, ne o známky.
Lektor projektu a psychoterapeut Jiří Šmejkal nastiňuje efekt nového přístupu: „Žáci získávají sebevědomí, chápou, proč se učí a přebírají tak za své vzdělávání přirozenou odpovědnost. Učitele vnímají jako přirozenou autoritu, nebojují s nimi, ale spolupracují. Se spolužáky nesoutěží, spíš se učí týmové spolupráci a respektování názorů ostatních.“
Takový přístup učí pedagogy základních a středních škol v Akademii Libchavy od počátku roku 2013. Projektem V zemi Komenského už za tu dobu prošlo 150 učitelů a letos dostanou šanci zapojit se další. Malá ochutnávka proběhne už 5. března nebo 15. dubna 2015.
Koučink akademie pořádá pravidelně celou řadu rozvojových programů pro manažery různých úrovní, od mistrů po top management. Učí je koučovacímu způsobu řízení, efektivní komunikaci a mentorinku. „Kouč nenabízí řešení, nevyjadřuje svůj názor, jen vhodnými otázkami podporuje ostatní v samostatném myšlení. Takový manažer dokáže své podřízené vést k odpovědnosti a dává prostor jejich vlastní invenci. A kvalitní mentor je vlastně kouč s expertní znalostí v určitém oboru. Zná kontext, umí ve vhodnou chvíli nabídnout svou zkušenost nebo názor,“ vysvětluje Zdeněk Štěpánek.
Na základě zkušeností se vzděláváním ředitelů a majitelů firem vznikl nový projekt - Manažerská akademie. V rámci té mohou manažeři projít třemi stupni vzdělávacích programů. Na jejím konci čeká absolventa titul MBL - Master of Business Leader.
Zdeněk Štěpánek popisuje jeho přínosy: „MBA titul učí manažery znalostem z oblasti ekonomiky, práva, personalistiky anebo marketingu. To jsou věci, které jsou základem a měli by na ně být odborníky vaši podřízení. MBL vás naučí vést tým a využívat jeho obrovský potenciál, facilitovat, koučovat nebo využívat vlastní intuici tak, aby vaše firma byla úspěšná a vaši lidé spokojení a hrdí na svou práci.“
Koučink akademie se zabývá i vychováváním profesionálních koučů. O jeho úrovni a kvalitě svědčí i fakt, že osmnáctidenní vzdělávací program „Spirála kouče“ je schválený mezinárodní federací koučů ICF, jako ACSTH program.
Navíc jsou k dispozici programy pro mentory. Ty je možné studovat jako třídenní nadstavbu pro kouče, nebo jako osmidenní program pro ty, kteří nemají koučovací výcvik. Jak pro kouče, tak pro mentory potom existuje i celá řada rozvojových programů, které zajíštují celoživotní vzdělávání v těchto dvou oborech.
Kouč i mentor si s klientem vytváří partnerský vztah, v němž je kouč či mentor průvodcem světem přemýšlení, inspirace a posunu v životě, firmě, rodině, škole.
Od roku 2012 prošlo programem Spirála kouče více než 100 lidí. Ti dnes působí buď jako profesionálové, nebo jako interní koučové ve velkých firmách. A brzy k nim mohou přibýt další.
***
Zaujal vás některý z projektů Akademie Libchavy? Chcete se dozvědět více? Hledejte na www.koucinkakademie.cz.
Tento článek je převzat z časopisu Psychologie dnes, nakladatelství Portál, které je partnerem odborného obsahu portálu Najdi Pomoc.cz.