Školní psycholog či školní speciální pedagog vytváří systém včasné identifikace žáků s výukovými obtížemi a vytváří strategie používané ve školách v rámci prevence výukových obtíží ve vztahu k reedukaci. Dále se věnuje metodické podpoře učitelů, zajišťuje krizovou intervenci.
Náplň činnosti školního psychologa
Školní psycholog vykonává činnosti konzultační, poradenské, diagnostické, metodické a informační, pracuje se žáky, pedagogy i rodiči. Školní psycholog spolupracuje se specializovanými školskými a dalšími poradenskými zařízeními, zejm. pedagogicko-psychologickými poradnami, dále se zařízeními a institucemi zdravotnickými a sociálními, s orgány státními i nestátními, s organizacemi péče o děti a mládež apod. Dokumentaci o svých činnostech vede v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů a etickým kodexem školního psychologa.
Diagnostika, depistáž
- Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání
- Depistáž specifických poruch učení v základních a středních školách
- Diagnostika při výukových a výchovných problémech žáků
- Depistáž a diagnostika nadaných dětí
- Zjišťování sociálního klimatu ve třídě
- Screening, ankety, dotazníky ve škole
Konzultační, poradenské a intervenční činnosti
- Péče o integrované žáky (pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu, vedení)
- Individuální práce se žáky v osobních problémech (konzultace, vedení)
- Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce.• Prevence školního neúspěchu žáků (náprava, vedení, apod.)
- Kariérové poradenství u žáků
- Techniky a hygiena učení (pro žáky)
- Skupinová a komunitní práce s žáky
- Koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.
- Podpora spolupráce třídy a třídního učitele
- Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání
- Konzultace se zákonnými zástupci při výukových a výchovných problémech dětí
- Pomoc při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí.
Metodická práce a vzdělávací činnost
- Participace na přípravě programu zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání
- Metodická pomoc třídním učitelům.• Pracovní semináře pro pedagogické pracovníky (konzultace a metodické vedení)
- Účast na pracovních poradách školy.• Koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole (výchovný poradce, školní metodik prevence, třídní učitelé)
- Koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními
- Metodická intervence z psychodidaktiky pro učitele, včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu
- Besedy a osvěta (zákonným zástupcům)
- Prezentační a informační činnost
- Participace na přípravě přijímacího řízení ke vzdělávání na střední škole. (MŠMT: Věstník 2005, MŠMT: Vyhláška č. 72/2005 Sb.)
Související odkazy – zdroje informací
http://www.schoolpsychology.cz
http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogický_lexikon/S/Školn%C3%AD_psycholog
Klíčová slova
Školní
Psycholog
Diagnostika
Pedagog