Co je mediace
- Mediace je asistovaná komunikace za účelem dosažení dohody.
- Představuje proces, při kterém mediátor, jako neutrální prostředník, podporuje účastníky mediace pochopit a zvládat jejich problémovou situaci.
- Mediátor umožňuje stranám měnit komunikaci a najít skutečnou příčinu sporu.
- Protože účastníci jsou experti na svůj život, je účelné, když řešení situace nacházejí samy strany. Tento způsob nejlépe respektuje jejich možnosti, zájmy a potřeby.
Jak to probíhá
- Jedna ze stran, případně obě (pokud jsou schopny se domluvit) iniciuje mediaci. Následně pozve mediátor obě strany na společnou schůzku.
- Mediátor nezná předem žádné informace. Nestuduje žádné dokumenty, vždy pracuje pouze u mediačního stolu. Je odborníkem na vedení mediačního procesu. Veškeré informace sdělují klienti pouze v průběhu mediace.
- Jedno mediační sezení trvá obvykle 3 hodiny. Mediace probíhá v několika sezeních (většinou 2-3 sezení) nejdříve po týdnu.
- Mediátor stanoví pravidla mediace, která by měla přispět k hladkému průběhu mediace, je zodpovědný za proces. Mediátor stranám nepřikazuje žádné povinnosti ani za ně konflikt neřeší.
Co je cílem mediace
- Cílem je dohoda, která vznikne kooperací účastníků.
- Dohoda, která je reálná, účelná, vyvážená a bezpečná pro všechny zúčastněné.
- Dohoda zohledňuje zájmy všech zúčastněných, podporuje další případnou spolupráci
- Za obsah dohody jsou zodpovědní účastníci mediace.
Zásady mediace
Mediátor je vždy nestranný, nezávislý a neutrální. Nemá žádný vztah k zúčastněným stranám ani k projednávané věci. Jakýkoliv vztah k jedné nebo druhé straně sporu mediátora bez dalšího vylučuje z možnosti vést pro strany sporu mediační jednání.
Účast na mediaci je zcela dobrovolná a nikdo k ní nemůže být nucen. Kterákoli ze stran, tedy také mediátor, může mediaci kdykoliv ukončit.
Vše, co zazní v průběhu u mediačního stolu, je důvěrné. Informace nemohou být použity v neprospěch žádné ze stran v případě soudního nebo jiného řízení.
Mediátor je povinen zachovávat absolutní mlčenlivost o všech informacích a skutečnostech, o kterých se v průběhu mediací dozvěděl. Mlčenlivosti může být zproštěn pouze stranami sporu. Co na mediaci zazní, zůstává u mediačního stolu.
Mediace představuje neformální jednání. Nemá pevně stanovená procesní pravidla. Mediace je vedena zejména dle potřeb zúčastněných a na základě dohody s mediátorem.
Výhody mediace
- Nikdo není vítěz ani poražený.
- Zejména jde o zachování soukromí všech zúčastněných.
- Mediace může probíhat rychleji než soudní řízení, mediátor navazuje s účastníky mediace přímý kontakt a zajímá se o jejich potřeby a zájmy, strany konfliktu samy formulují přijatelná řešení pro ně samé, proto je budou ochotněji dodržovat než rozhodnutí soudu.
- Rychlost
- Úspora času a peněz
Kdo je mediátor
- Odborník na komunikaci, vyjednávání.
- Využívá metody vycházející z oblastí řešení konfliktů a mezilidské komunikace.
- Řídí se principy mediace.
- Pomáhá zpřehlednit a vyjasnit situaci, kterou účastníci přinášejí k mediačnímu stolu
- Neorientuje se na minulost, obrací se k budoucnosti
- Mediátor nehodnotí, neradí, nesoudí, nehledá „pravdu“
V jakých oblastech mediace pomáhá
- Mediace v oblasti rodinné:
- Rozpad partnerství či manželství, vypořádání společného majetku, bytové otázky
- Výživné
- Situace ohledně styku s nezletilými dětmi
- Náhradní rodinné péče – vztahy
- Situace ohledně trvání manželství, spory o výchově dětí
- Zúžení nebo rozšíření společného jmění manželů
- Mezigenerační vztahy, mezigenerační soužití, péče o rodiče a prarodiče, péče o nemocného člena rodiny
- Rodinné podnikaní
- Mediace v oblasti pracovní:
- Spory mezi zaměstnanci
- Spory mezi zaměstnanci a vedením
- Mediace v oblasti občanské:
- Sousedské spory
- Spoluvlastnické spory, vypořádání spoluvlastnictví
- Spory z uzavřených smluv, spory o zaplacení určité částky
- Spory související s bydlením
- Spory vzniklé z odpovědnosti za škodu
- Spory s děditství
- Mediace v oblasti obchodní
- Spory mezi spotřebiteli a podnikateli, věřiteli a dlužníky
- Spory mezi stranami obchodního vztahu