Najdi Pomoc

Dana Vrabcová - mediátor v Praze

Mediace
Rochovská 771/8 Praha 9 Hloubětín Naplánovat trasu

Členka Asociace mediátorů ČR, akreditovaná mediátorka, facilitátorka.

Členka Asociace mediátorů ČR, akreditovaná mediátorka, facilitátorka.

Co je mediace

  • Mediace je asistovaná komunikace za účelem dosažení dohody.
  • Představuje proces, při kterém mediátor, jako neutrální prostředník, podporuje účastníky mediace pochopit a zvládat jejich problémovou situaci.
  • Mediátor umožňuje stranám měnit komunikaci a najít skutečnou příčinu sporu.
  • Protože účastníci jsou experti na svůj život, je účelné, když řešení situace nacházejí samy strany. Tento způsob nejlépe respektuje jejich možnosti, zájmy a potřeby.

Jak to probíhá

  • Jedna ze stran, případně obě (pokud jsou schopny se domluvit) iniciuje mediaci. Následně pozve mediátor obě strany na společnou schůzku.
  • Mediátor nezná předem žádné informace. Nestuduje žádné dokumenty, vždy pracuje pouze u mediačního stolu. Je odborníkem na vedení mediačního procesu. Veškeré informace sdělují klienti pouze v průběhu mediace.
  • Jedno mediační sezení trvá obvykle 3 hodiny. Mediace probíhá v několika sezeních (většinou 2-3 sezení) nejdříve po týdnu.
  • Mediátor stanoví pravidla mediace, která by měla přispět k hladkému průběhu mediace, je zodpovědný za proces. Mediátor stranám nepřikazuje žádné povinnosti ani za ně konflikt neřeší.

Co je cílem mediace

  •  Cílem je dohoda, která vznikne kooperací účastníků.
  • Dohoda, která je reálná, účelná, vyvážená a bezpečná pro všechny zúčastněné.
  • Dohoda zohledňuje zájmy všech zúčastněných, podporuje další případnou spolupráci
  • Za obsah dohody jsou zodpovědní účastníci mediace.

Zásady mediace

  • Nestrannost

Mediátor je vždy nestranný, nezávislý a neutrální. Nemá žádný vztah k zúčastněným stranám ani k projednávané věci. Jakýkoliv vztah k jedné nebo druhé straně sporu mediátora bez dalšího vylučuje z možnosti vést pro strany sporu mediační jednání.

  • Dobrovolnost

Účast na mediaci je zcela dobrovolná a nikdo k ní nemůže být nucen. Kterákoli ze stran, tedy také mediátor, může mediaci kdykoliv ukončit.

  • Důvěrnost informací

Vše, co zazní v průběhu u mediačního stolu, je důvěrné. Informace nemohou být použity v neprospěch žádné ze stran v případě soudního nebo jiného řízení.

  • Zachování mlčenlivosti

Mediátor je povinen zachovávat absolutní mlčenlivost o všech informacích a skutečnostech, o kterých se v průběhu mediací dozvěděl. Mlčenlivosti může být zproštěn pouze stranami sporu. Co na mediaci zazní, zůstává u mediačního stolu.

  • Neformálnost mediace

Mediace představuje neformální jednání. Nemá pevně stanovená procesní pravidla. Mediace je vedena zejména dle potřeb zúčastněných a na základě dohody s mediátorem.

Výhody mediace

  • Nikdo není vítěz ani poražený.
  • Zejména jde o zachování soukromí všech zúčastněných.
  • Mediace může probíhat rychleji než soudní řízení, mediátor navazuje s účastníky mediace přímý kontakt a zajímá se o jejich potřeby a zájmy, strany konfliktu samy formulují přijatelná řešení pro ně samé, proto je budou ochotněji dodržovat než rozhodnutí soudu.
  • Rychlost
  • Úspora času a peněz

Kdo je mediátor

  • Odborník na komunikaci, vyjednávání.
  • Využívá metody vycházející z oblastí řešení konfliktů a mezilidské komunikace.
  • Řídí se principy mediace.
  • Pomáhá zpřehlednit a vyjasnit situaci, kterou účastníci přinášejí k mediačnímu stolu
  • Neorientuje se na minulost, obrací se k budoucnosti
  • Mediátor nehodnotí, neradí, nesoudí, nehledá „pravdu“

V jakých oblastech mediace pomáhá

  • Mediace v oblasti rodinné:
    • Rozpad partnerství či manželství, vypořádání společného majetku, bytové otázky
    • Výživné
    • Situace ohledně styku s nezletilými dětmi
    • Náhradní rodinné péče – vztahy
    • Situace ohledně trvání manželství, spory o výchově dětí
    • Zúžení nebo rozšíření společného jmění manželů
    • Mezigenerační vztahy, mezigenerační soužití, péče o rodiče a prarodiče, péče o nemocného člena rodiny
    • Rodinné podnikaní
  • Mediace v oblasti pracovní:
    • Spory mezi zaměstnanci
    • Spory mezi zaměstnanci a vedením
  • Mediace v oblasti občanské:
    • Sousedské spory
    • Spoluvlastnické spory, vypořádání spoluvlastnictví
    • Spory z uzavřených smluv, spory o zaplacení určité částky
    • Spory související s bydlením
    • Spory vzniklé z odpovědnosti za škodu
    • Spory s děditství
  • Mediace v oblasti obchodní
    • Spory mezi spotřebiteli a podnikateli, věřiteli a dlužníky
    • Spory mezi stranami obchodního vztahu

Služby poskytujeme v následujícíh jazycích: Čeština

zavřít

Nahlásit příspěvek

Máte pocit, že takový příspěvek by tu neměl být? Popište nám prosím, co vám na příspěvku vadí.